All individuals:

A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Y
Z

 

Schneider Urs Peter

(14. 02. 1939)

Schneider Urs Peter
Schneider Urs Peter
Tessenbergstr. 45
CH-2505 Biel (BE)
Schweiz
Tel: 41 (0)32 323 44 57

 

Genre: Classical Music
Professional activity: Composers, Interpreters, Authors
Biography
* 14. 02. 1939.

Geboren in Bern. Komponist und Improvisator, Interpret und Pädagoge. 1959 bis 1966 Studium bei Walter Lang und Prof. Bruno Seidlhofer (Klavier), Prof. Sandor Veress und Karlheinz Stockhausen (Komposition) in Bern, Köln und Wien. 1968 Gründung des Ensemble Neue Horizonte Bern (über 800 Konzerte, Radiosendungen, Manifestationen). 1967 bis 2023 über fünfzig Tonträger, zum Teil mit Komponierten Programmen. 1983 Grosser Musikpreis des Kantons Bern. 1964 bis 1987 sechs weitere Preise als Pianist und Komponist. Lebt seit 1966 in Biel, wo ihm 2006 der Kulturpreis er Stadt zuerkannt wird. 1955 bis 2022 weit über 250 Kompositionen aller Sparten (über 2500 Aufführungen in ganz Europa, in Amerika und Russland). Professor für Theorie und Ensemble an der Musikhochschule Bern bis 2002. In letzter Zeit vermehrtes Auftreten als Performer, oft mit eigenen Textkompositionen. Spezialist für (vor)klassische und für konzeptuelle Musik. 2009 Kompositionspreis des Schweizerischen Tonkünstlervereins. Seit 2002 mit über 150 Werken beim "aart-Verlag", der auch sein Standardwerk "Konzeptuelle Musik" herausgibt. 2022 Gründung der Stiftung Urs Peter Schneider (STUPS) in Biel.

Work list

Sechs Praeludien (1955-1958)

Instrumentation: for piano

Duration: 2' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Aphorismen und Sonatinensatz (1958-1959)

Instrumentation: for violin and piano

Duration: 3' 30"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Sonatine (1959)

Instrumentation: for violoncello and piano

Piece for an occasion, parodistic.

Duration: 2' 30"
Manuscript
Talentproben, Sechs Tänze und Kontertänze (1960/1979)

Instrumentation: for small instrumental ensemble (afl.bcl/tpt.tbn/pf.org) and string quartet

Extracts from Webern's last twelve-tone series, curiously articulated; radical canon technique. Not particularly difficult technically but awkward and a little unusual. Almost traditional notation. Each extract can be performed separately.

Duration: 10' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Käfig: Septett, Quintett, Terzett (1961-1962/1992)

Instrumentation: for any score (each with piano ad libitum)

Versions of considerable duration can be realised using the existing material, versions whose time / space characteristics are completely accidental. Musical grid structures are the unpredictable result. These pieces are dedicated to John Cage, Morton Feldman and Christian Wolff

Duration: var.

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 23.40
Frühe Stücke (1961-1963)

Instrumentation: für Ensembles (A-Fl, 2 Klar, Sax, 2 Trp, Klav, Hfe, Marimba, Vib, Streichtrio)

Aktionen - Reaktionen - Kontraktionen - Dekontraktionen.

Duration: 21' 40"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Armer Esel (1965)

Duration: var.
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Babel (1961-1967)

Instrumentation: for anything which makes a noise.

Thirteen pages each with thirty-five notations of musical and non-musical provenance. To be performed by a maximum of thirteen players who help themselves to a large 'arsenal' of percussion instruments and then let loose their prepared realisations on each other. Only the duration of play and an approximate sequence of events are discussed in advance. This work is dedicated to Erika Radermacher (my first long-time companion).

Duration: var.

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 20.70
Worte wie Omsk (1967)
A musicalised text

Instrumentation: for one orator

Published in: Komponieren 1955-1988.

Duration: 24' 00"
Zytglogge Verlag
Eigerweg 16
CH-3073 Gümligen
Auf Anhieb (1968)
Excercise

Instrumentation: for fifteen solo strings (5.4.3.2.1)

Duration: var.
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Unter Umständen (1968)
Excercise

Instrumentation: for ten solo speakers (4.2.3.1)

Duration: var.
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Zwanzig Situationen (1960-1969)
Pseudo composition

Instrumentation: for ten players on various sound producers

Duration: 40' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Abendfüllendes (1966-1969)
examples for optic and acoustic realisation

Duration: 64' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Karo, four pieces for electronic tape (1968-1970)

Instrumentation: for one or two performers with simple electronic

Kommentar - Attrappe - Rentisse - Opposit

Duration: 32' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Nachmalig (1970-2017)

Instrumentation: für Klaviertrio

Duration: ca. 3'00''

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 18.00
Windwerk (1970)

Instrumentation: for one electronic tape tinkerer

Duration: 18' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Handwerk (1970)

Instrumentation: for one piano player

Duration: 20' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Mundwerk (1970)

Instrumentation: for one lecturer

Published in: Das Umbiel 2008.

Duration: 22' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Raritäten für Interpreten (1959-1971/1983)

Instrumentation: for any score (not necessarily musical)

Ninety one diversely cross-linked leaves for a comprehensive media performance. Any number of musicians, actors, actresses and further participants help themselves to any number of leaves and let their musical and non-musical actions, (modelled on anarchistic directness) out into the open. Dedicated to the theatrewright and long-term friend Norbert Klassen.

Duration: var.

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 64.20
Kirchweih, Fünf Rückführungen: 1. Kreuze (1964-1967/1972)

Instrumentation: for four instrumentalists (xylophone, flute, piano and harmonium)

Kirchweih: A feature-length multi media cycle about the perverted or lost ritual; 'Kreuze' is critical ecclesiastic music, 'Englisches Zubehoer', 'Zähler' and 'Geistliche Uebungen' are all pieces with optical, film-like, pantomime-like ceremonies, 'Umkehr' is possibly reconciliatory Easter music whose tone is advanced into the utopic using simple electronic apparatus. The five pieces should be (but not necessarily) performed in a church, each can be performed seperately. Can be realised by a well motivated amateur choir.

Duration: 6' 00"
Mannheimer Musik-Verlag GmbH
Baumkirchnerstr. 53a
D-81673 München
BRD
Kirchweih, Fünf Rückführungen: 2. Englisches Zubehoer (1965-1966/1972)

Instrumentation: for objects of an ecclesiastical nature

Kirchweih: A feature-length multi media cycle about the perverted or lost ritual; 'Kreuze' is critical ecclesiastic music, 'Englisches Zubehoer', 'Zähler' and 'Geistliche Uebungen' are all pieces with optical, film-like, pantomime-like ceremonies, 'Umkehr' is possibly reconciliatory Easter music whose tone is advanced into the utopic using simple electronic apparatus. The five pieces should be (but not necessarily) performed in a church, each can be performed seperately. Can be realised by a well motivated amateur choir.

Duration: 16' 00"
Mannheimer Musik-Verlag GmbH
Baumkirchnerstr. 53a
D-81673 München
BRD
Kirchweih, Fünf Rückführungen: 3. Zähler (1966-1969/1972)

Instrumentation: for figurine (slide projection)

Kirchweih: A feature-length multi media cycle about the perverted or lost ritual; 'Kreuze' is critical ecclesiastic music, 'Englisches Zubehoer', 'Zähler' and 'Geistliche Uebungen' are all pieces with optical, film-like, pantomime-like ceremonies, 'Umkehr' is possibly reconciliatory Easter music whose tone is advanced into the utopic using simple electronic apparatus. The five pieces should be (but not necessarily) performed in a church, each can be performed seperately. Can be realised by a well motivated amateur choir.

Duration: 2' 00"
Mannheimer Musik-Verlag GmbH
Baumkirchnerstr. 53a
D-81673 München
BRD
Kirchweih, Fünf Rückführungen: 4. Geistliche Uebungen (1968-1971/1972)

Instrumentation: for people of both sexes

Kirchweih: A feature-length multi media cycle about the perverted or lost ritual; 'Kreuze' is critical ecclesiastic music, 'Englisches Zubehoer', 'Zähler' and 'Geistliche Uebungen' are all pieces with optical, film-like, pantomime-like ceremonies, 'Umkehr' is possibly reconciliatory Easter music whose tone is advanced into the utopic using simple electronic apparatus. The five pieces should be (but not necessarily) performed in a church, each can be performed seperately. Can be realised by a well motivated amateur choir.

Duration: 12' 00"
Mannheimer Musik-Verlag GmbH
Baumkirchnerstr. 53a
D-81673 München
BRD
Kirchweih, Fünf Rückführungen: 5. Umkehr (1969-1970/1972)

Instrumentation: For an orchestra with apparatus (2.2.2.2/2.2.2.2/2vnpizz.2gtr.2vcpizz.2hp/0.2.2.2.2)

Kirchweih: A feature-length multi media cycle about the perverted or lost ritual; 'Kreuze' is critical ecclesiastic music, 'Englisches Zubehoer', 'Zähler' and 'Geistliche Uebungen' are all pieces with optical, film-like, pantomime-like ceremonies, 'Umkehr' is possibly reconciliatory Easter music whose tone is advanced into the utopic using simple electronic apparatus. The five pieces should be (but not necessarily) performed in a church, each can be performed seperately. Can be realised by a well motivated amateur choir.

Duration: 22' 00"
Mannheimer Musik-Verlag GmbH
Baumkirchnerstr. 53a
D-81673 München
BRD
Blumen (1971)

Instrumentation: for four pianos

Duration: 38' 00"

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 20.40
Sammlung (1962-1972)
six sections for soloists

- Sphere for one piano- Angle for two harmoniums- Navel for four harpsichords- Bird for three sopranos- Jacket for six clarinets- Handle for five harps

Duration: var.
Selbstverlag Urs Peter Schneider
Tessenbergstr. 45
CH-2505 Biel
Schweiz
Tel. +41 (0)32 323 44 57
Bravo Trude (1972)
Concept

Instrumentation: for any instrumentation (also of a non-musical nature)

Published in: 'Komponieren' 1955-1988.

Duration: var.
Zytglogge Verlag
Eigerweg 16
CH-3073 Gümligen
Sendung (1972)
radio programme for and against the 'Südwestfunk'

Duration: 2h 23' 00"
Manuscript
Motto (1973)

Instrumentation: for four musicians (soprano, orator, piano and large drum)

Texts: Robert Walser

Text: Robert Walser.

Duration: 0' 30''
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Muspilli I bis V (1974/2008)

Instrumentation: for variable instrumentation

- Zahlen for 4 percussionists, in 3 parts
- Texte for 1 speaker, in 3 x 5 parts
- Bilder for 3 singers, in 5 parts
- Noten for 5 strings, in 5 x 7 parts
- Striche for 2 synthesizer, in 7 parts

Duration: 20' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Vier Duelle (1973-1975)
Szenische Kammerstücke

Instrumentation: for 2 to 5 Musicians

Duration: var.
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Senfkorn (1975)
Ecclesiastic music

Instrumentation: for singing voice (soprano) and electronic processing

Duration: 24' 00"
Selbstverlag Urs Peter Schneider
Tessenbergstr. 45
CH-2505 Biel
Schweiz
Tel. +41 (0)32 323 44 57
Meridian, Sechs Dauern nach Paul Celan (1973-1976/1986)

Instrumentation: for large instrumental ensemble and four voices (SATB; 0.0.0.0/1.0.0.0/6gtr/2pf(eight players)/2timp /0.3.3.3.0)

Sixty minutes for thirty performers in dynamic combination, demanding the maximum of inner concentration. An unusually vigilant and deliberate virtuosity is required for each of the six monochromatic pieces: 'Atemwende', 'Sprachgitter', 'Fadensonnen', 'Schneepart', 'Niemandsrose' and 'Lichtzwang'. Each piece lasts between five and fifteen minutes and can be performed separately without need of the others. A work concerning the unspeakable concealment of fragility; a memorial piece.

Duration: 60' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Spazieren mit Robert Walser (1975-1976)
a radiophonic portrait

Duration: 35' 00"
Manuscript
Zeitgehöft (1976/1996)
A concept

Instrumentation: for two pianos

Based on Paul Celan.

Duration: 8' 30"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Mei Schatz is a Schneider (1975)

for singing voice and instrumentarium (with any instruments)

Duration: 2' 30"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Mi Frau heisst Annegret (1977)

Instrumentation: for singing voice and instrumentarium (with any instruments)

Duration: 1' 30"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Vier kleine Mysterien (1976-1977)

Instrumentation: for four different clarinets, piano and three different strings

- Ewiger Schnee for bcl and pf (7'10) - Wolkenloser Himmel for 2 str and pf (6'30) - Dürres Gras for 3 str and pf (4'25) - Ätzendes Brennen for 4 cl and pf (1'05)
After Rudolf Steiner.
Consistently calm, quiet piece inspired by the wisdoms offered up by the course of the year: a playback apparatus (cassette player within the piano) produces pulsations of varying tempi and intensity, to this comes sparse, partly experimentally created tonal sequences whose tempi and intensity communicate as precisely as possible with the pulsations of the cassette player. The four pieces can be performed individually or as a cycle; they are intended for highly concentrated musicians only, but do not require any particular virtuosity. Written in semi-traditional notation. The piano is partly prepared (simply) and the pianist occasionally hits a membranophone.


Duration: 19' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Zeitraum (1977)

Instrumentation: for violin, alto flute, violoncello, bass clarinet (or any other quartet instrumentation)

Quiet music that can only be accomplished when all four performers pursue the whole temporal-spatial event consciously yet completely immersed.
Intermediate level of difficulty but requires a high level of concentration; twelve almost identical strophes - simultaneously an object from twelve perspectives. Radical music dedicated to Matthias Bruppacher.


Duration: 16' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Werkraum, Sieben Zwiesprachen (1961-1978/1979)

Instrumentation: for 1 to 4 performers (partly free score)

- Immer/Nimmer for four vocalists/four cembalists (8' / 3')
- Rohrertisch/Striegeltisch for four orators/four percussionists (or similar) (5' / 5')
- Ockerln/Nockerln for three partners (free score) (2' / 12')
- Entwickeltes/Verschleiertes for three trombones/two pianists (5' - 6' / 6' - 7')
- Ichts/Nichts for two partners (free score) (10' / 0')
- Lichtlein/Pfloecklein for one viola/one recorder (or similar) (7' / 7')
- Och/Noch for one soprano/one organ (4' / 9')


Duration: var.
Manuscript
Geistliche Musik (1977-1978)

Instrumentation: for orchestra / ensemble (free scoring)

- Silberlinge for orchestra (16'10)
- Kohlenfeuer for small orchestra (8'10)
- Erdbeben for ensemble (4'10)
- Wundmale for small ensemble (2'05)

Duration: 31' 30"
Selbstverlag Urs Peter Schneider
Tessenbergstr. 45
CH-2505 Biel
Schweiz
Tel. +41 (0)32 323 44 57
Hülle und Fülle I bis III (1978)

Instrumentation: for large, medium or small choir and trumpet, horn or trombone

Duration: var.
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Clavierübung (1971-1979/1988)

für (präpariertes) Klavier

Duration: ca. 65'00'' - 75'00''

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 57.60
Hölzerner Himmel: Ohrwurm, Uhrwerk, Ehrwort (1976-1979/1993)

Instrumentation: for eight - thirty two strings, eight - thirty two percussionists and eight - thirty two orators

Three concept pieces for a half-theatrical performance in purely verbal notation. Merry musical fairytale pieces created for children where each piece can also be performed singularly. Barely any technical difficulties but does require carefully controlled study of the tonal procedures. A stage director takes care of all the sensibly formed optical moments.

Duration: var.

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 13.80
Achtsamkeit I (1978)
Concentration

Instrumentation: for 22 instruments in 5 ascending cadences

Duration: 5' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Achtsamkeit II (1978-1979)
Meditation

Instrumentation: for 10 instruments in 11 ascending cadences

Duration: 11' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Achtsamkeit III (1979)
Contemplation

Instrumentation: for 4 instruments in 23 ascending cadences

Duration: 23' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Vom Himmel durch die Welt zur Hölle (1979)

Instrumentation: for large, medium or small ensemble

Duration: var.
Manuscript
Zu tun (1979)
78 Ermunterungen

Duration: var.

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 9.00
Ein Jahreslauf, 24 Reigen durch alle Tonarten (1976-1980)

Instrumentation: for piano

Piano pieces for cult or concertante use; one piece for each half of the month. Can also be performed individually (relative to the respective date). Medium level of difficulty: the performance of the whole cycle, however, requires an excellent sense of time and persistent attentiveness. The pieces are traditional, exactly notated but with several novel suggestions, which are explained in the foreword. Work on this kind of music demands a readiness to understand the occult theories that form the basis of Rudolph Steiner's spiritual science, or serves at least to initiate this readiness.

Duration: 30' 00"-34' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Organe I und II (1980)

Instrumentation: for deep, respectively high, wind quintet

Duration: 13' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Urbilder, Sechs experimentelle Kammermusiken (1978-1981)

Instrumentation: for various small chamber music scores

Duration: 27' 00"-30' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Achtzehn Stationen (1979-1981)

Instrumentation: for two violins, viola, two violoncelli, two clarinets, two horns and two bassoons

Precisely notated chamber music containing no unusual playing techniques. The four cycles 'Langer Marsch', 'Langer Walzer', 'Kurzer Marsch', 'Kurzer Walzer', can be performed individually. Some pieces are finicky, others simple. Emotional, placative music with many allusions to the life of Rudi Dutschkes to whom the piece is dedicated.

Duration: 17' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Eine kleine Extramusik von sechs Engelchen (1981)

Instrumentation: for six instrumentalists (can also be set chorally)

Texts: Gottfried Keller

Duration: 1' 30"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Mit Dank an Mendelssohn (1981)

Instrumentation: for singers and instruments on play-back tape

Texts: William Shakespeare

- Incidental music for a scenic performance of A Mid Summer Nights Dream.
- Radio play music for a radiophonic summary of A Mid Summer Nights Dream by William Shakespeare.

Duration: 45'00" bzw. 65'00"
Manuscript
Die vier Bücher: 1. Liederbuch (1955-1979)

Instrumentation: for one singing voice and piano

Based on Robert Walser. A total of eighty pieces, a compositional Summa in (exaggerated terms) eighty different techniques. Robert Walser is present in all of the 10 plus 12 plus 6 plus 8 cycles and also Robert Schumann in the very last of the eighty pieces. Texts have been really set to music and do not just used fro reasons of structure and motto. They have been composed up to thirteen times. This turns the word-sound relationship of the piece on its head. All eighty pieces are written in a severe style and are situated somewhere between the radically experimental and radically compositorial approaches.

Duration: 35' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Die vier Bücher: 2. Chorbuch (1966-1977)

Instrumentation: for eight singing voices (2S.2A.2T.2B)

A total of eighty pieces, a compositional Summa in (exaggerated terms) eighty different techniques. Robert Walser is present in all of the 10 plus 12 plus 6 plus 8 cycles and also Robert Schumann in the very last of the eighty pieces. Texts have been really set to music and do not just used fro reasons of structure and motto. They have been composed up to thirteen times. This turns the word-sound relationship of the piece on its head. All eighty pieces are written in a severe style and are situated somewhere between the radically experimental and radically compositorial approaches.

Duration: 18' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Die vier Bücher: 3. Zeremonienbuch (1960-1982)

Instrumentation: for one woodwind instrument

A total of eighty pieces, a compositional Summa in (exaggerated terms) eighty different techniques. Robert Walser is present in all of the 10 plus 12 plus 6 plus 8 cycles and also Robert Schumann in the very last of the eighty pieces. Texts have been really set to music and do not just used fro reasons of structure and motto. They have been composed up to thirteen times. This turns the word-sound relationship of the piece on its head. All eighty pieces are written in a severe style and are situated somewhere between the radically experimental and radically compositorial approaches.

Duration: 25' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Die vier Bücher: 4. Orchesterbuch (1974-1981)

Instrumentation: for eight woodwind and strings (2.2.2.2/2.4.6.4.2)

Based on Robert Walser. A total of eighty pieces, a compositional Summa in (exaggerated terms) eighty different techniques. Robert Walser is present in all of the 10 plus 12 plus 6 plus 8 cycles and also Robert Schumann in the very last of the eighty pieces. Texts have been really set to music and do not just used fro reasons of structure and motto. They have been composed up to thirteen times. This turns the word-sound relationship of the piece on its head. All eighty pieces are written in a severe style and are situated somewhere between the radically experimental and radically compositorial approaches.

Duration: 12' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Regenbogen (1973-1982)

Instrumentation: für 1 bis 5 Bläser

Duration: var.
Selbstverlag Urs Peter Schneider
Tessenbergstr. 45
CH-2505 Biel
Schweiz
Tel. +41 (0)32 323 44 57
Faust machen (1982)
Incidental music

Instrumentation: with twenty-four instrumental timbres over all keys

Duration: 65' 00"
Manuscript
Ein Walpurgisnachtstraum (1982)

Texts: Johann Wolfgang Goethe

Duration: ca. 4'00"

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 18.00
Duplizitäten für Interpreten (1961-1983/1995)

Instrumentation: for any instrumentation (also of a non-musical type)

Fifty-five leaves, each with two related texts, for multidisciplinary performances: any number of musicians, actors/actresses and further participants help themselves to any number of leaves in order to assist them in the preparation of their actions; dedicated to the actress and friend of many years Janet Haufler.

Duration: var.

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 42.60
Schriftwerke (1975-1983)

Instrumentation: four different scores

- Hohe Lieder, for singing and five - seven instruments (10')- Du, der im Versteck des Höchsten sitzt, for horn (5'-10')- Gleiche Sprüche, for two speakers and twenty two - twenty six instruments (6'-12')- O Glück ihrer, die schlichten Wegs sind, for two pianists (12')
Based on Martin Buber.

Duration: 33' 00"-44' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Vier Hahnebücher (1958-1981/1984)
material for a theatre piece with a minimum of four performers

Duration: var.
Manuscript
Häresie (1983-1984)
Warm up excercise

Instrumentation: for two-hundred solo recorders (100S, 60A, 30T, 10B)

This work was inspired by Conrad Steinmann, who then undertook the organisation of the four performances in May 1984. Two hundred single voices in a large-scale process of respiration; this impressive work makes an unheard of ethereal sound and a seemingly utopian form of collective performance audible, it ends in a full minute of absolute silence. The voices are simple, are offered a certain amount of freedom and allow the player plenty of time to listen. A large and simple "clock" provides the (generous) synchronisation. One needs 10 bass, 30 tenor, 60 alto and 100 soprano recorders. The score (condensed version) is also a document for the creation of the two hundred single voices.

Duration: 21' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Friede auf Erden (1984)
Orchestral piece

Instrumentation: for fifty-five performers (3.3.3.3/0.2.1.0/5perc/2hp.pf/2gtr/8.7.8.7)

Duration: 11' 00"
Selbstverlag Urs Peter Schneider
Tessenbergstr. 45
CH-2505 Biel
Schweiz
Tel. +41 (0)32 323 44 57
55 Variationen (1982-1985)

Instrumentation: für Hoboe und Cembalo (oder zwei andere, verschiedene Instrumente)

After Adalbert Stifter.

Duration: 9' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
72 Mutations (1986)

Instrumentation: for speaking voice

Duration: 6' 00"-72' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
91 Variationen (1982-1985)

Instrumentation: for violin and piano (or two other different instruments)

After Adalbert Stifter.

Duration: 15' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Sternstunde (1985-1986)
Opera in six scenes

Instrumentation: for electronic tape, slide projection, light and possibly a silent protagonist

Texts: Friedrich Hebbel

A contribution to the forgotten category of radio opera. This piece was commissioned by the Swiss Radio Association and is based on an altered interpretation of a scene fragment written by Friedrich Hebbel. A scenic presentation of this piece is possible without stretching the possibilities of a modern opera house, it employs no singing people, at best only symbolic figures are required. The theme of this opera is a world dialogue between two spiritual powers.

Duration: 60' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Hans Schluckers Perpetuum mobile (1986/2021)

Instrumentation: für zwei Fiedeln

Duration: 7' 10"

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 14.00
Friedrich Hölderlin Trilogie I: Vom Turm her (1983-1985)

Instrumentation: for voice and free instrumentation

- Die Linien des Lebens I for 2-11 performers
- Mit Unterthänigkeit for voice and accompaniment
- Die Linien des Lebens II for 2-11 performers

Duration: 3' 00"-9' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Friedrich Hölderlin Trilogie II: Mit Pindar (1984-1986)

Instrumentation: for speaker, string instruments and others

- Todeslinien for violoncello or similar (with bourdon ad lib.)
- Mit Liebenswürdigkeit for 5-7 speakers
- Lebenstänze for viola or similar (with bourdon ad lib.)

Duration: variabel
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Friedrich Hölderlin Trilogie III: Zur Wand hin (1985-1987)

Instrumentation: for percussion and free instrumentation

- Die Tänze des Todes I for 3-4 performers
- Mit Unterthänigkeit for groups of percussionists
- Die Tänze des Todes II for 3-4 performers

Duration: 6' 00"-12' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Zwölf Phantasien (1986-1987)

Instrumentation: for a few string instruments (free score)

Duration: 9' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Viel Kies (1961-1988/2006)
Twelve neglected pieces in 1 - 24 sequences

Instrumentation: for 1 - 8 instruments

Brief - Biest - Fieps - Fries - Pieps - Fiest - Pieks - Bries - Fried - Grief - Kieks - Pried.

Duration: var.
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Robert Walser Trilogie I,1: Die schöne Frau von Thun (1987)
Six life-images

Instrumentation: for three pairs of (string and/or wind) instruments

A cycle based on savage and partly lost writings; "Die schöne Frau von Thun" uses six instruments, which can be relatively freely chosen; "Tobold" is a compositional concept, formal and extremely variable in its instrumentation (the composer has arranged one version); "Das Mädchen mit den schönen Augen" is the last work before the composer's non-composing phase, maliciously simple, supposedly humorous – it is dedicated to the performer Marion Leyh.

Duration: 7' 00"

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 22.80
Robert Walser Trilogie I,2: Tobold (1987-1988)
Scenes of humility

Instrumentation: for choir voices and orchestral groups

A cycle based on savage and partly lost writings; "Die schöne Frau von Thun" uses six instruments, which can be relatively freely chosen; "Tobold" is a compositional concept, formal and extremely variable in its instrumentation (the composer has arranged one version); "Das Mädchen mit den schönen Augen" is the last work before the composer's non-composing phase, maliciously simple, supposedly humorous - it is dedicated to the performer Marion Leyh.

Duration: variabel (Ausarbeitung durch den Komponisten: 10'00")

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 27.60
Robert Walser Trilogie I,3: Das Mädchen mit den schönen Augen (1988)
Two fantasy pieces

Instrumentation: for oboe and trumpet (or two other, slightly different instruments)

A cycle based on savage and partly lost writings; "Die schöne Frau von Thun" uses six instruments, which can be relatively freely chosen; "Tobold" is a compositional concept, formal and extremely variable in its instrumentation (the composer has arranged one version); "Das Mädchen mit den schönen Augen" is the last work before the composer's non-composing phase, maliciously simple, supposedly humorous - it is dedicated to the performer Marion Leyh.

Duration: 3' 00"

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 13.80
Wüsten (1987-1988)
documentation of a music theatrical project with Marion Leyh

Duration: var.
Manuscript
Farne für Amsp (1989)
A musicalised text

Instrumentation: for one speaker

Published in: Das Umbiel 2008.

Duration: 8' 00"
Verlag Die Brotsuppe
Neumarktstr. 14
CH-2502 Biel
Schweiz
Klingende Namen (1989)

Instrumentation: for piano quintet

Duration: variabel

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 10.00
Ein kleiner Extrabericht vom gekreuzigten Jesus (1991)

Instrumentation: for four vocalists (can be set chorally)

Texts: Johann Scheffler

Duration: 7' 30"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Hans Schluckers Perpetuum quasi immobile (1992/2021)

Instrumentation: for 2 pianos

Duration: 14' 20"

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 14.00
Ja und Nein (1992-1993)

Instrumentation: for piano trio or piano quartett

Das erste Stück ist in allen seinen Erscheinungsformen symmetrisch.
Es muss so zart und leis wie möglich gespielt werden.
Die Streicher verwenden ausschliesslich leere Saiten oder Flageoletts; diese sollen nicht leiser klingen als die leeren Saiten, und diese nicht lauter als die Flageoletts.
Das Klavier passt sich den Klängen der Streicher genau an.
Das zweite Stück ist ein mögliches Gegenteil des ersten.

Duration: 1'30'' bzw. 0'30''

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 12.00
1100 Studien, Acht Hefte mit verschiedenartigsten Notationen (1955-1994)

Instrumentation: free score (also non-musically)

A total of over a thousand single leaves filled with bars, notes, pictures, text and numbers. Until now it is mostly self-composed and stretches from soli to orchestral works. It also includes some non-musical material (more can be requested). This study, or better said, 'knowledge items' (so called music with its roots in art) is dedicated to friends of the composer.

Duration: var.
Selbstverlag Urs Peter Schneider
Tessenbergstr. 45
CH-2505 Biel
Schweiz
Tel. +41 (0)32 323 44 57
Manna (1995)

Instrumentation: for four musicians (soprano, orator, piano and large drum)

Texts: Martin Buber

Text: Martin Buber.

Duration: 2' 30"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Mutmassungen über Agis I und II (1995/2002)
A spartanic monody resp. dialody

Instrumentation: for a high and/or a deep instrument

Duration: 4' 30"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Robert Walser Trilogie II,1: Studje zwej (1995)

Instrumentation: for speaker or saxophone solo (et al)

Duration: var.

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 12.00
Robert Walser Trilogie II,2: Studien über den Adel (1995-1996)

Instrumentation: für vier Ausführende (Multimediales Werk)

Duration: 14' 00"

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 22.70
Robert Walser Trilogie II,3: Studje drej (1996)

Instrumentation: for female speaker or harp solo (et al)

Duration: var.

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 12.00
Zehntausend Erscheinungen I bis VII (1997-1998)
2-50 Permutations

Instrumentation: for 50-2 people (free scores)

Duration: 4' 00"-25' 00"
Selbstverlag Urs Peter Schneider
Tessenbergstr. 45
CH-2505 Biel
Schweiz
Tel. +41 (0)32 323 44 57
Vierzehntausend Mangelerscheinungen I bis V (1998-1999)
4-25 Permutations

Instrumentation: for 25-4 people (free score)

Duration: 8' 00"-21' 00"
Selbstverlag Urs Peter Schneider
Tessenbergstr. 45
CH-2505 Biel
Schweiz
Tel. +41 (0)32 323 44 57
Ein Tanzpoem (1998)

Instrumentation: for free quartet instrumentation

Based on Heinrich Heine.

Duration: 10' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Texthefte (1960-1999)

Instrumentation: for reader or speaker

Duration: var.
Selbstverlag Urs Peter Schneider
Tessenbergstr. 45
CH-2505 Biel
Schweiz
Tel. +41 (0)32 323 44 57
Ich I bis IIII (1960-1999/2000)
four speech texts

Duration: var.
Selbstverlag Urs Peter Schneider
Tessenbergstr. 45
CH-2505 Biel
Schweiz
Tel. +41 (0)32 323 44 57
Infinitive, sakrale und profane Handlungen mit Gegenständen (1999)
A six-hour ritual

Instrumentation: for between six and sixty performers

Duration: 60h 00' 00''
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Sonnenfinsternis (1999)

Instrumentation: für ein spezifisch skaliertes Instrument

Duration: ca. 10'00''

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 10.00
Hilfslinien (2000)
Concept for the elaboration of pieces In memorium resp. In expectationem

Instrumentation: for eight high instruments (any instrumentation)

Duration: var.
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Innere Stimme (2001)
a three-part concert etude for multiple use

Instrumentation: for 1 bis 3 instruments (also microtonal)

Duration: var.
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Trüb (2001-2017)

Instrumentation: für Klaviertrio

Duration: 3' 00"

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 13.00
Androgyn I bis III (1997-2002)
Slogans and sonatas

Instrumentation: for literary and/or musical perfomance (any instrumentation)

Duration: var.
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Eine Idylle (2002)
Eight details (of a picture)

Instrumentation: for 14 solo recorders

After Friedrich Hölderlin.

Duration: 7' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Elemente (2003)

Instrumentation: for bassoon solo (with one player and two cymbals ad lib.)

Duration: var.
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Tetralogie der Mutmassungen (2003)
Rituals

Instrumentation: for 6 bis 12 performers (any instrumentation)

- Blasse Spur for 6 performers (07'37")
- Weisse Spur for 8 performers (14'28")
- Krasse Spur for 10 performers (23'35")
- Heisse Spur for 12 performers (34'58")

aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
36 Existenzen (36 Existences) (2003)

These pieces arose during a year accompanying the documentary film maker Urs Graf and form, after the process of their development was identified, the final part of the feature-length film. The title 'Ins Unbekannte der Musik' (into the musical unknown) carries the sub-title 'Urs Peter Schneider: 36 Existenzen' (36 Existences). This consists of 17 existences: three-part sacral dances and contredanses for five instruments in the higher register (8'30), and 19 existences: four-part profane dances and concert dances for seven instruments in the deeper register (9'30).

Duration: 18' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Eigenheiten (Peculiarities) (2003)
Examples for continuous (optic and/or acoustic) realisation - installations of indefinite duration

Published in: Susanne Muller catalogue (special edition).

Duration: var.
Manuscript
Jericho (2000-2004)

Instrumentation: for any sources of sound

Collected concepts for various realisations with a maximum of eleven performers; a teeny-weeny 'concert tub' produced in cooperation with Tzie Elgna and Ludger von Diedrichsfeld, Dora Hermine Eybling and Margot Erdmute von Drajschenfleygh. It is to be understood as a kind of worthy comparison to the piece 'Babel'. Dedicated to the conceptualist Marion Leyh (the second partner).

Duration: var.

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 19.30
Robert Walser Trilogie III,1: Die Liebe in den leichten Worten (2003)
Two Albumleaves

Instrumentation: for fidel and gamba (or two slightly differeing instruments)

A last cycle, which mirrors the first in many ways, based closely on restructured texts by the poet. "Die Liebe in den leichten Worten" continues semantic distraction in unsophisticated seconds, deceptive and beautiful; "Kanal" is a conceptual composition, creating artificial folklore, and sentences of a piece of prosa, quasi idyllic continuation (the composer himself has created one version); "Das leichte End in Bern" is to be scored in a monochrome fashion with six identical instruments. It tells of disappearance into anonymity, of poltergeists and much more; it is dedicated to the performer Eva Fuhrer.

Duration: 5' 00"

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 13.80
Robert Walser Trilogie III, 2: Kanal (2003-2004)
Scenes of Grace

Instrumentation: for speaking voice and chamber ensemble

A last cycle, which mirrors the first in many ways, based closely on restructured texts by the poet. "Die Liebe in den leichten Worten" continues semantic distraction in unsophisticated seconds, deceptive and beautiful; "Kanal" is a conceptual composition, creating artificial folklore, and sentences of a piece of prosa, quasi idyllic continuation (the composer himself has created one version); "Das leichte End in Bern" is to be scored in a monochrome fashion with six identical instruments. It tells of disappearance into anonymity, of poltergeists and much more; it is dedicated to the performer Eva Fuhrer.

Duration: variabel (Ausarbeitung durch den Komponisten: 10'00")

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 18.00
Das leichte End in Bern (2004)
Six Images of Life

Instrumentation: for three pairs of (plucked and/or percussion) instruments

A last cycle, which mirrors the first in many ways, based closely on restructured texts by the poet. "Die Liebe in den leichten Worten" continues semantic distraction in unsophisticated seconds, deceptive and beautiful; "Kanal" is a conceptual composition, creating artificial folklore and sentences of a piece of prosa, quasi idyllic continuation (the composer himself has created one version); "Das leichte End in Bern" is to be scored in a monochrome fashion with six identical instruments. It tells of disappearance into anonymity, of poltergeists and much more; it is dedicated to the performer Eva Fuhrer.

Duration: 9' 00"

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 25.80
Kar I und II (2003-2004)
Ecclesiastical music

Instrumentation: for oboe/baritone oboe or clarinet/bass clarinet (1player)

Duration: var.
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Titelseiten (2005)
Concepts

Instrumentation: for agile people

Duration: var.
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Präsenz ohne Produkt (2005)
Concept to a cultural/political event

Instrumentation: for the event's invited public and 100 or more cultural workers

Published in: Das Umbiel 2008.

Duration: 12h 00"
Verlag Die Brotsuppe
Neumarktstr. 14
CH-2502 Biel
Schweiz
3 mal 17 Sentenzen (2005)
Textsequenzen

Instrumentation: for one speaker

Duration: 4' 45"

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 9.00
4 mal 19 Sentenzen (2005)
Textsequenzen

Instrumentation: for one speaker

Duration: 5' 15"

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 10.80
Im Anstehn (2005)
15 or more exercises

Instrumentation: for speaker solo (and ensemble ad lib.)

Duration: 10' 00"-16' 00" (mit Ensemble 32'00'')
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Ohne Umschweife (2005)
10 or more exercises

Instrumentation: for tuba player solo (and ensemble ad lib.)

Duration: 6' 00"-16' 00" (mit Ensemble 32'00'')
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Familie III (2005)
Drei Potpourris für Sprechstimmen und Abspielgeräte

Duration: 43' 30"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Fernschreiben (2006)
A compositional concept for for the prouction of small four-voice pieces

Instrumentation: for one two voice and two one voice instruments

Duration: var.
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Seitab (2006)

Instrumentation: for celesta sounds (1-6 players)

Robert Walser in memoriam.

Duration: 5' 25"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Torte I (2007)
Sandor Veress on 1.II.07

Instrumentation: for 1 x 100 singing parts (for 100 performers)

Duration: 7' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Sterntaler I und II (2007-2010)
Fairytale machine

Instrumentation: for speaking voice and/or percussion trio resp. singing voice and/or stringtrio

Texts: Brüder Grimm

Duration: var.
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Peter Sauschneider Trilogie I: Zur Zahl hin (2004-2006)

Instrumentation: for melodica, flute and piano forte

- Die Teile des Tages I for melodica
- Mit Eigenhändigkeit for 2 female Flutists
- Die Teile des Tages II for piano forte

Duration: 9' 00"-15' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Peter Sauschneider Trilogie II: Mit Haydn (2005-2007)

Instrumentation: for piano, organ and various instruments

- Wesensteile für Klavier (with or without string instruments)
- Mit Hintergründigkeit for 2 x 15 instruments and paper sounds
- Tageswiegen für Orgel (with or without percussion instrument)

Duration: var.
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Peter Sauschneider Trilogie III: Vom Puls her (2006-2008)

Instrumentation: for hammond organ, bassoon and bandoneon

- Die Wiegen des Wesens I for hammond organ
- Mit Eigenhändigkeit for two bassoonists
- Die Wiegen des Wesens II for bandoneon

Duration: 12' 00"-18' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Nebennotensatz und Euphemismen (2004-2005)

Instrumentation: for oboe and ud

Duration: 11' 30"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Acht Postludien (2005-2008)

Instrumentation: for oboe

Duration: 6' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Lilienzeit I-IIII (2008)
Chamber piece after Jakob Böhme

Instrumentation: for historical, traditional, exotic and experimental instruments (four of each)

Each of the four (almost identical) pieces presents a self-contained cyclical process "without beginning or end". Temporal and spatial characteristics are blurred, directly related to each other; the performers read the score and stand in a state of mutual dependence in only partly controllable situations full of paradoxes. The audience is presented with an intimate, quantitative and qualitative, hardly definable, continually relativising complete process.

Duration: 50' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Zwiezieler (1960-1999/2008)

Instrumentation: for speaking voice

Duration: 40' 00"

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 18.00
Torte II (2008)
Karlheinz Stockhausen on 22.VIII.08

Instrumentation: for 2 x 40 percussion sounds (1-10 performers)

Duration: 5' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Torte III (2008)
For the Ensemble Neue Horizonte Bern (14.IV.08)

Instrumentation: for 4 x 10 toy sounds (40 performers)

Duration: 13' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Würste (2000-2008)
Punch and Judy show in collaboration with Marion Leyh

Instrumentation: for 8 performers

Duration: 11' 40"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Dies I (2008)
Unisonous music to a text by Thomas Aquinas

Instrumentation: for 2 x 1 individual

Duration: 1, 11... Minuten
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Dies II (2008)
Four-part music to a text from the Benediktbeuren monastery

Instrumentation: for 4 x 4 individuals

Duration: 4, 44... Minuten
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Dies III (2008)
Nine-part music to a text by Thomas of Celano

Instrumentation: for 6 x 9 individuals

Duration: 9, 99... Minuten
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Natursprache (2007-2009)
A composition concept to create a pitch series

Instrumentation: for one or several high instruments (declamation ad lib.)

Duration: var.
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Mit Kanons auf die Tauben (2009)
1 - 10 experimental canons

Instrumentation: four-part (e.g. piano, oboe, violin, ud)

After Joseph Haydn's Ten Commandments of Art.

Duration: var.
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Torte IIII (2009)
For the project group Neue Musik Bremen (35.X.09)

Instrumentation: for 5 x 4 chinwaggers (1-4 performers)

Duration: 11' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Manieren I und II (2009-2010)

Instrumentation: for a homogeneous quintet formation

Duration: 15' 20"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Dieselben (2009-2010)
4 pieces

Instrumentation: for 1/2 tone and 1/3 tone piano

Duration: je 7' 00''
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Wanderwege durch ein Wildwuchsgebiet I bis V (2010)

Instrumentation: for 1 bis 5 (homogeneous) instruments and piano

Duration: var.
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Rezepte (2010-2011)
1-100 Verschreibungen für 1-10 Performende

Instrumentation: for 1 or more performers

Duration: var.
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Uraufführung (2010-2011)
A concept for you alone

Instrumentation: for 1 person

Duration: var.
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Nachvollzug (2011)

Instrumentation: for duo

Duration: ca. 13' 00'' pro Fassung
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Mechanismen (2011)

Instrumentation: für Orgel

Nach Franz Josef Czernin

Duration: 12' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Familie IIII (2010-2012)
Drei Kontaktstellen für Quartette

Duration: 4' 30"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Ausserhalb (2012)
25 Befindlichkeiten für drei Ausführende mit vielfältigen Klangmöglichkeiten

Duration: 12' 30"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Späte Stücke (2011-2013)

Instrumentation: für Ensembles (2 Ob, Fg, Sax, Tp, 2 Hn, Klavier, Harfe, Marimba, Vibraphon, Streichtrio)

Duktionen - Reduktionen - Konstruktionen - Dekonstruktionen

Duration: 17' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Heile Welt (2011-2013)
Operette in sechzehn stillen Bildern

Nach Texten aus verschiedenen Libretti

Duration: 61' 30"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Amen I bis IIII (2013)

Instrumentation: für je sechzehn Instrumente

Duration: je 12' 00''
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Endliches Gelingen (2005-2014)
20 Transformationen für 1, 2, 4, 5 Instrumente

Duration: 23' 30"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Kontroverse (2014)

Instrumentation: für fünfundzwanzig Solotraverse

Duration: ca. 14' 00''
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
So Beseelte (2014)

Instrumentation: für (präpariertes) Klavier

Duration: ca. 5' 00''

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 9.00
Schriften I bis V (1955-2015)
Texte für als mit zur Musik

Der dicke Band enthält: alle Sprechtexte, Tagebuchnotizen, kürzere Texte zu allerlei (musikalischen) Themen, alle experimentellen Texte.

Duration: var.
Verlag Die Brotsuppe
Neumarktstr. 14
CH-2502 Biel
Schweiz
Aus der Tiefe (2013-2015)
Acht Zumutungen für Klavier

Duration: var.
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Ach ja (2015)
Eine dunkle Konversation

Duration: 25' 00"-40' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Weisse Dunkelheit (2015)
Ein Schwanengesang für Klavier solo oder vierhändig (Rezitation ad lib.)

Duration: 9' 30"-11' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Teich mit zwei Schwänen (2016)
Ein zarter Abschied für Klaviertrio

Duration: 10' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Schwarze Helligkeit (2017)
Ein Schwanengesang für Klavier solo oder vierhändig (Rezitation ad lib.)

Duration: 9' 00"-10' 30"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Extrakt (2016)
Sprechtext für eine Performance

Duration: ca. 17' 00''

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 16.20
Wahrung (2014-2015)
Eine Elegie für Soloviola (und Ensemble ad lib.)

Duration: 9' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Getrost (2015)
Ein Abschied für 1, 2, 3, 4 Instrumente (Singstimmen)

Duration: min. 3'00''
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Fügung (2015-2016)
Ein Opfer für grosses Orchester ohne Schlagzeug

Duration: 11' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Erhört (2016)
Ein Gebet für 5 zweistimmig spielende Schlagzeuger

Duration: min. 6'00''
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Rundung (2016-2017)
Ein Verzicht für Solopiano (und Ensemble ad lib.)

Duration: 8' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Bedacht (2017)
Eine Studie für 1, 2, 3, 4 Singstimmen (Instrumente)

Duration: min. 4'00''
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Empor (2016-2017)

Instrumentation: für 1 bis 3 Streicher mit oder ohne Klavier

Duration: ca. 6' 00''
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Leerer Schein (2017)
Ein Kammermusikstück für 6 Ausführende

Duration: 10' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Arithmomanie I und II (1991-2017/2018)

Instrumentation: für Violine, Klavier, Violoncello, bzw. Klarinette, Orgel, Bassklarinette

Duration: je ca. 4' 00''
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Wettstreit der Nachtigall (2017)
Eine erste und letzte Sinfonie

Instrumentation: für 84 singende, spielende, sprechende, schlagende Ausführende

Duration: ca. 17' 00''
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Drei Melodramen (2017-2018)

Duration: 17' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Furien und Eilfen (2018)
Variabel besetzbare Kammermusik

Instrumentation: for 2, 4, 6, 8, 10 instruments

Duration: var.
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Vier Botschaften (2001-2019/2020)

- Engelszungenreden für acht Singstimmen
- Siebenmeilensteine für einen Klaviervirtuosen
- Sonnabendsrauschen für acht Sprechstimmen
- Rauchzeichensprache für einen Mischpultvirtuosen

Duration: var.
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Teilchenwelten (2019)

Instrumentation: for 1 to 7 quartetts

Duration: var.
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Das Pestlied (2020)
nach Huldrych Zwingli

Instrumentation: für zwei gleiche, hohe Instrumente

Duration: variabel (je nach Interpretation)

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 9.00
24 kleine Etüden durch alle Tonarten (2020)

Instrumentation: for piano or another high instrument

Duration: var.

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 13.20
Auf Anreiz (2020)
Uebung

Instrumentation: for 15 Solo-Strings (5,4,3,2,1)

Duration: var.
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Unter Umstürzen (2020)
Uebung

Instrumentation: for 10 Solo-speaker (4,2,3,1)

Duration: var.
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Nachtlicht (2020)

Duration: ca. 11'00''
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Onkel und Tante (2020-2021)
Rückbesinnungen

Instrumentation: for 2 or 3 strings and piano

Duration: ca. 1'30'' pro Fassung

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 17.30
Kuriositäten (2020-2021)

Instrumentation: for 1 to 5 multimedian duos

Das Werk geht von der Annahme aus, dass jegliche Notation (jede der 120 Seiten) szenisch (optisch und/oder akustisch) umgesetzt werden kann; viele Seiten sind direkt interpretierbar, viele andere erfordern Fantasie; zu diesen muss wohl Einiges hinzuerfunden werden, jedoch nicht zu schon definierten Parametern; es ist oft unumgänglich, nur Ausschnitte der Notation zu verwenden, wenn die Zeit nicht ausreicht, wobei aber Symmetrien bewahrt werden sollen.

Duration: 40' bis 72' (je nach Besetzung)

SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 85.20
Voreiliger Nachlass (2021)

Duration: 40' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Alter Esel (2022)

Duration: var.
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Freundschaften (2022)

Duration: ca. 11'00''
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Vorwärts zu den Quellen (2022)

Duration: 13' 00"-14' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Ein Leidensweg (2022-2023)

Duration: je nach Raumakkustik
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Voller Schrein (2023)

Duration: 20' 00"
aart verlag
Dammweg 41
CH-3013 Bern
Schweiz
info@aart-verlag.ch
www.aart-verlag.ch/
Komödie einiger Geschöpfe (2022)

Duration: var.
Selbstverlag Urs Peter Schneider
Tessenbergstr. 45
CH-2505 Biel
Schweiz
Tel. +41 (0)32 323 44 57
Neues (1967-1968)
Uebungen zur Zeitgestaltung

Instrumentation: für 07, 10, 13 Instrumente


SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 17.40
Repertory
Carl Philipp Emanuel Bach: Klavierwerke (integral)
Johann Sebastian Bach: Das Wohltemperierte Klavier II
Dietrich Buxtehude: Suiten (integral) für Klavier
John Cage: Solo for Piano
Morton Feldman: For Bunita Marcus für Klavier
Girolamo Frescobaldi: Capricci (integral) für Klavier
Jürg Frey: Stein und Wasser für Klavier
Josef Matthias Hauer: Atonale Musik, op. 20 für Klavier
Josef Matthias Hauer: Klavierstücke nach Hölderlin, op. 25
Joseph Haydn: Klaviersonaten (integral)
Hermann Meier: Stück für 2 Klaviere
Hermann Meier: Stück für 3 Klaviere
Wolfgang Amadeus Mozart: Sonaten und Stücke (integral) für Klavier
Erika Radermacher: Depression for piano solo
Urs Peter Schneider: Handwerk for one piano player
Urs Peter Schneider: Schriftwerke four different scores
Urs Peter Schneider: Vier kleine Mysterien for four different clarinets, piano and three different strings
Urs Peter Schneider: Die vier Bücher: 1. Liederbuch for one singing voice and piano
Peter Streiff: Das Klavierwerk (integral) für Klavier
Galina Ustvolskaja: Klaviersonate Nr. 5
Anton Webern: Variationen, op. 27 für Klavier
Discography
Grammont Sélection 8 (MGB CTS-M Nr. 147, 2014)
Interpreters:
Keller, Max E.
Collegium Novum Zürich
Ensemble Vortex
Sinfonie Orchester Biel
Ensemble InterContemporain
Ensemble La Sestina
Sinfonieorchester Münster
Trio Aventure
Ensemble Contemporain de l HEMU
Works:
Schneider, Urs Peter: Amen I bis IIII (2013)
Ammann, Dieter: Le réseau des reprises (2013-2014)
Keller, Max E.: wachsen und welken (2014)
With more works of: Sabella, Eizirik, Ubaldini, Jarrell, Cordero, Mettraux und Menod
Peter Streiff. Komposition - Urs Peter Schneider. Klavier (Edition Wandelweiser Records Nr. 1401, 2014)
Interpreters:
Schneider, Urs Peter
Streiff, Peter
Works:
Streiff, Peter: Von Magischem (1970)
Streiff, Peter: Melodien Bd. I (1971-1977)
Streiff, Peter: Drei Klavieretüden (1973)
Streiff, Peter: Neun kleine Bässe (1975/2013)
Streiff, Peter: Depression (Nr. V aus "Durchflossener Granit") (1992-1993)
Streiff, Peter: Durchflossener Granit (Elf Kiesel) (1995-2003/2004)
Streiff, Peter: Modell zur Gewichtsverlagerung (2006-2007)
Hermann Meier - Kammermusik und Orchesterwerke 1960-69 (Musiques Suisses Nr. MGB CD 6268, 2010)
Interpreters:
Schneider, Urs Peter
Radermacher, Erika
Henneberger, Jürg
Weber, Katharina
Blum, Dominik
Ensemble Neue Horizonte Bern
Works:
Meier, Hermann: Stück für Klavier vierhändig (HMV 51) (1960)
With more works of: und drei andere Stücke
Info: www.fonoteca.ch
Ensemble Neue Horizonte Historische Aufnahmen 1968-1998 (Musikszene Schweiz - Grammont Portrait Nr. CTS-M 76, 2002)
Interpreters:
Ensemble Neue Horizonte Bern
Works:
Schneider, Urs Peter: Raritäten für Interpreten (1959-1971/1983)
Moser, Roland: Heinelieder. Für Stimmen mit Begleitung (1970-1985)
Streiff, Peter: Partikel 1-7 (1970-1972)
Frey, Jürg: Lachen und Lächeln (1978)
Frey, Jürg: Sachen (1979-1980)
Schneider, Urs Peter: Mit Dank an Mendelssohn (1981)
Radermacher, Erika: Sieben Rosen später (1981)
Radermacher, Erika: Musenkonzept (1990)
With more works of: Hansjürgen Wäldele, Istvan Zelenka, Henri Pusseur, Christian Wolff, Philippe Micol, Hans-Joachim Hespos, La Monte Young, Cornelius Cardew, Franco Evangelisti, Mathias Brupacher, John Cage, Tzie Elgna, Morton Feldman, Karel Goeyvaerts, Rudolf Komorous, Pie
Info: www.fonoteca.ch
Urs Peter Schneider (Edition Wandelweiser Records Nr. 101, 2001)
Interpreters:
Schneider, Urs Peter
Radermacher, Erika
Works:
Schneider, Urs Peter: Zeitgehöft (1976/1996)
Schneider, Urs Peter: Sternstunde (1985-1986)
Bibliography
Schneider, Urs Peter: Konzeptuelle Musik - Eine kommentierte Anthologie, aart verlag, Zürich [Internet]
Schneider, Urs Peter: Schriften I bis V: Texte für als mit zur Musik, Verlag Die Brotsuppe Biel
Schneider, Urs Peter: Ein weiches Bett für Trösterin Musica, in: Weltwoche 44 (1971)
Schneider, Urs Peter (Hrsg.): Ein Buch, Ensemble Neue Horizonte, Bern 1971
Schneider, Urs Peter: Informationen zur Kirchweih, in: Schweizerische Musikzeitung 1 (1973), S. 8-15
Schneider, Urs Peter (Hrsg.): Noten - Musikalische Schriftbilder und ihre Ausführung, Kunsthalle, Bern 1974
Schneider, Urs Peter: Die Werke von Peter Streiff, in: Schweizerische Musikzeitung 4 (1978), S. 217-222
Schneider, Urs Peter: Musik im Raum - Hörübungen, Denkanstösse, in: Zwillingsphänomene der Architektur 2 (1981), S. 39-50
Schneider, Urs Peter: Ein Sommernachtstraum?, in: Kulturmagazin (September/Oktober 1981) (1981), S. 37-41
Schneider, Urs Peter: Musiker sein - In der Schweiz, in: Kaspar Hauser / Individualität 5 (1984), S. 99-105
Schneider, Urs Peter: Alle mich interessierende Musik ist Avantgarde, in: Kulturmagazin (September/Oktober 1986) (1986), S. 31-33
Schneider, Urs Peter: Aus den Tagebüchern, in: Zytglogge Zytig 117 (1987)
Schneider, Urs Peter: Vermittlung Neuer Musik. Zwanzig Betrachtungen, in: Der Bund (Beilage "Der kleine Bund") 18 (1988)
Schneider, Urs Peter: Komponieren 1955-1988 (Dossier Musik / Pro Helvetia), Zytglogge, Gümligen (Bern) 1989
Schneider, Urs Peter: Texte als für mit zur Musik (ohne D), in: Kaspar Hauser / Individualität 28 (1990), S. 41-55
Schneider, Urs Peter: Texte als für mit zur Musik (ohne C), in: Dissonanz 50 (1996), S. 15-17
Schneider, Urs Peter (Hrsg.): 168 Stunden Musik, Aktion, Performance, Installation (Programmheft), Neue Horizonte Bern, Bern 1998
Schneider, Urs Peter: Eigenheiten, in: Ausstellungskatalog Susanne Muller, Centre PasquArt, Biel 2003
Schneider, Urs Peter: Berichterstattung zum jüngsten Gericht. Entgegnung auf "Zersplitterung und Bewegtheit" von Andreas Fatton in "Dissonanz" Nr. 107 S. 39, in: Dissoanz 108 (2009), S. 48
Schneider, Urs Peter: Verschiedenes von Hermann Meier, in: Dissonanz 108 (2009), S. 9-12
Schneider, Urs Peter: Verschiedenes zu Hermann Meier, in: Dissonanz 108 (2009), S. 6-9
Kenneweg, Friederike: Grammont Sélection 5, in: Dissonanz 122 (2013), S. 76-77 [Internet]
Meyer, Thomas: Hypnoperettas. Urs Peter Schneiders Operette "Heile Welt" in Biel (Stadttheater, 19. Juni 2013), in: Dissonanz 123 (2013), S. 44-45 [Internet]
Brotbeck, Roman: Grammont Sélection 5. Uraufführungen aus dem Jahr 2011, in: Kuratierung und Kommentierung der CD, Musiques Suisses, Zürich 2012
Spohr, Mathias: Urs Graf: Ins Unbekannte der Musik. Ein Musikstück entsteht. Drei Filme: Urs Peter Schneider, Jürg Frey, Annette Schmucki, in: Dissonanz 113 (2011), S. 92-94 [Internet]
Möller, Torsten: Sonderwege. Urs Peter Schneider im Portrait, in: Dissonanz 112 (2010), S. 36-43 [Internet]
Fatton, Andreas: Zersplitterung und Bewegtheit, in: Dissonanz 107 (2009), S. 39
Keller, Kjell: Für das Neue auf der Welt. Ein Gespräch in Urs Peter Schneiders Küche, in: Dissonanz 100 (2007), S. 48-53 [Internet]
Therre, Pit: Urs Peter Schneiders "Infinitive, ein sechzigstündiges Ritual", in: Programmheft des Theaters am Marienplatz, Krefeld 2004
Meyer, Thomas: Die Enfants terribles der Schweizer Musik. Das Ensemble Neue Horizonte Bern, in: Neue Zeitschrift für Musik (März/April) (2002)
Meyer, Thomas: Das Berner Avantgardephänomen - Ein paar Stichworte zum Ensemble Neue Horizonte Bern, in: Berner Almanach 4 (2001), S. 67-80
Vinzelberg, Jacqueline: Göbeldalpen und Gratelgopen - U.P. Schneiders Infinitive, in: Magazine (2001), S. 48-52
Gartmann, Thomas: Artikel "Urs Peter Schneider", in: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, London 2000
Therre, Pit: Urs Peter Schneider wird 60, in: Programmheft des Theaters am Marienplatz (Februar 1999), Krefeld 1999
Wüthrich, Andreas: Analysen der 1100 Studien von Urs Peter Schneider, Privatdruck A. Wüthrich, Langenthal 1998
Meyer, Thomas: Aufbrechendes, ohne Hast - Das Ensemble Neue Horizonte Bern, in: Positionen 26 (1996), S. 14-17
Meyer, Thomas: Die langen Haare im Wind - Pröbeln, Botanisieren, Suchen, in: MusikTexte 60 (1995), S. 31-42
Niemann, Matthias: Das kompositorische Werk Urs Peter Schneiders, Hochschule für Musik, Köln 1993
Barras, Vincent: L'oeuvre mise en question, in: Dissonanz 29 (1991), S. 34-35
Schädeli, Klaus: Urs Peter Schneider - Eine Einführung und ein Gespräch, in: Dissonanz 22 (1989), S. 11-15
Schönenberger, Walter: Urs Peter Schneider - Ein Gehen zu neuen Orten, in: Der Bund 35 (1989)
von Diedrichsfeld, Ludger: Lückenhaftes zu Urs Peter Schneiders Leben, in: Werkverzeichnis Urs Peter Schneider, Zürich 1988
Kläy, Walter: Spazieren mit Robert Walser, in: RadioTV 40 (1977)
Keller, Kjell: Das Ensemble Neue Horizonte Bern, in: Melos 4 (1974)
Keller, Kjell: Theatralische Aspekte in der Musik von Urs Peter Schneider, in: Dissonanz 4 (1970), S. 16-18
Oehlschlägel, Reinhard: Urs Peter Schneider - Ein Schweizer Kagel, in: Neue Musikzeitung (März 1970) (1970)
Ensembles


Last updated: 2023-11-12 18:35:09