Persone:

A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Y
Z

 

Lakner Yehoshua

(24. 04. 1924 - 05. 12. 2003)

Lakner Yehoshua
c/o Margrit Lakner
Florastrasse 35
CH-8008 Zürich (ZH)
Schweiz

Tel: +41 (1)381 00 43
Fax: +41 (1)381 19 52

www.limmat.ch/avzg-yl
www.composer.ch



Genere: Musica Classica
Biografia
Yehoshua Lakner was born in Bratislava, Czechoslovakia, he has lived in Israel since 1941. He has studied under Ö.Partos and A.U. Boscovich. He was later a teacher and composer at the Conservatory in Isreal. In 1952 he studied in the USA with Aaron Copland in Tanglewood, Berkshire Music Centre and in 1959 / 60 at the Studio for Electronic Music of the 'Westdeutschen Rundfunks' in Cologne. 1958 saw the world premiere of his Toccata for orchestra, performed by the Israel Philharmonic Orchestra, (Engel-Prize of the city of Tel-Aviv). He has lived in Switzerland since 1963 and has produced music for the Zurich Theatre, the 'Theater am Neumarkt' and from 1965 until 1972 he was the composer in residence at the 'Theater an der Winkelwiese'. From 1974 until 1987 he was a teacher at the 'Musikhochschule Zürich' (Zurich School of Music) and Zurich Conservatory. Since his retirement his activities have been concentrated on AVTD or audio-visual time design, that is, compositions for computer and screen. Examples of these have been premiered at the Zurich City Music Podium, on DRS German television, at the University of Bern, Technorama in winterthur, University College London, ISCM (International Society for Contemporary Music) 1991 in Zurich, Rubin Academy of Music and Dance in Jerusalem and Tel-Aviv, and at the 4th European Conference on Software Quality 1994 in Basel. An exhibition of his AVTDs was also organised at the Conference on Software Quality in 1994 and in 1992 in Baden. In 1996 his AVTDs caused much interest when performed at the 'Theater an der Winkelwiese' in Zurich and in 1997 at the Stadttheater in St. Gallen. His prizes include the Engel Prize of the City of Tel-Aviv, the music prize from the Salomon David Steinberg Foundation and in 1987 until 1988 a sabbatical year for composition awarded by the city of Zurich.

Elenco delle opere
Corner Stones (1946)
für Klavier
19 leichte kontrapunktische Studien; 2-stimmig, zwischen Bach und Bartok.
Durata: 10' 00"
SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 22.20
3 Klavierstücke (1947)
Stücke der "gemässigten" Moderne.Tanz - Legende - Finale.
Durata: 7' 00"
SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 18.70
Sonata (1948)
für Flöte und Klavier
Ungewöhnliches Beispiel einer dreisätzigen Sonate der sog. gemässigten Moderne. Langsame Einleitung, schneller erster Satz mit synkopiertem Thema, Adagio, Allegro mit motorischem Abschluss.
Durata: 18' 00"
Israel Music Institute
c/o Peer Musikverlag GmbH
Mühlenkamp 43
IL-6102 Tel-Aviv
IL-6102 Tel-Aviv
IL-6102 Tel-Aviv
D-22303 Hamburg
musicinst@bezeqint.net
www.imi.org.il/
Notturno für Klavier (1949)
Kurze Einleitung, Melodie. Im Laufe des Stückes werden Elemente dieser 2 Formanten weiterentwickelt.
Durata: 4' 00"
SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 12.70
"Morning Song" und "Day is Gone" (1949)
für Gesang und Klavier
Testo: Elisheba
Schnell und rhythmisch im Morgengesang - relativ langsam, elegisch im Abendgesang.
Durata: 4' 30"
SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 14.40
Movement in F (1950)
für Klavier
Motorisch-harte, toccata-artige Abschnitte alternieren mit einer vom mittleren Osten beeinflussten Melodik.
Durata: 15' 00"
SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 22.00
Sextett for Woodwinds and Piano (1951)
für Flöte, Oboe, Klarinette, Horn, Fagott, Klavier
Das Sextett ist grundsätzlich ein Dialog zwischen dem rhythmisch "westlichen" Element des Klaviers und den lyrisch "östlichen" Elementen des Bläserquintetts. Diese beiden gegensätzlichen Elemente stammen aus einem gemeinsamen Kern.
Durata: 7' 00"
Israel Music Institute
c/o Peer Musikverlag GmbH
Mühlenkamp 43
IL-6102 Tel-Aviv
IL-6102 Tel-Aviv
IL-6102 Tel-Aviv
D-22303 Hamburg
musicinst@bezeqint.net
www.imi.org.il/
Improvisation (1952)
für Viola solo
Ausgangspunkt war meine Improvisation beruhend auf dem liturgischen Gesangsstil des Muezzins.
Israel Music Institute
c/o Peer Musikverlag GmbH
Mühlenkamp 43
IL-6102 Tel-Aviv
IL-6102 Tel-Aviv
IL-6102 Tel-Aviv
D-22303 Hamburg
musicinst@bezeqint.net
www.imi.org.il/
Toccata (1953)
für Orchester (2,2,2,2- 0,0,0,0- Klav, Schlgz- Str)
Nach der Uraufführung durch das Israel Philharmonic Orchestra wurde dem Komponisten der Engel-Preis der Stadt Tel-Aviv verliehen.
Durata: 10' 00"
Israel Music Institute
c/o Peer Musikverlag GmbH
Mühlenkamp 43
IL-6102 Tel-Aviv
IL-6102 Tel-Aviv
IL-6102 Tel-Aviv
D-22303 Hamburg
musicinst@bezeqint.net
www.imi.org.il/
Been Arbaim Bayam - Dämmerung beim Meer (1959)
für Gesang und Klavier
Testo: Dvora Levinson
Ruhige aber synkopierte Wellenbewegung alterniert mit heftigen, stürmischen Passagen.
Durata: 2' 00"
SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 13.30
Stück für 3 Blockflöten (1962)
Manuscritto
5 Birthdays (1965)
Klaviersolo
Durata: 5' 00"
Israel Music Institute
c/o Peer Musikverlag GmbH
Mühlenkamp 43
IL-6102 Tel-Aviv
IL-6102 Tel-Aviv
IL-6102 Tel-Aviv
D-22303 Hamburg
musicinst@bezeqint.net
www.imi.org.il/
Vorlage für Horák (1970)
für Bassklarinette solo
Eine Vorlage der Tonhöhen ohne Notenwerte, mit verbalen Anweisungen, was in jedem Abschnitt auszuführen ist. Nur im 1. und im letzten (8.) Abschnitt ist auch die rhythmische Gestaltung genau notiert.
Durata: 4' 00"-6' 00"
Israel Music Institute
c/o Peer Musikverlag GmbH
Mühlenkamp 43
IL-6102 Tel-Aviv
IL-6102 Tel-Aviv
IL-6102 Tel-Aviv
D-22303 Hamburg
musicinst@bezeqint.net
www.imi.org.il/
Fermaten (1977)
Klaviersolo
Wait till silence settles ... a figure consisting of four notes gropes its way upwards, stops ... hits with sforzato ... rewinds into itself ... more take-offs and stops follow.
Durata: 6' 00"-7' 00"
Israel Music Institute
c/o Peer Musikverlag GmbH
Mühlenkamp 43
IL-6102 Tel-Aviv
IL-6102 Tel-Aviv
IL-6102 Tel-Aviv
D-22303 Hamburg
musicinst@bezeqint.net
www.imi.org.il/
Einwürfe (1984)
für Viola
Durata: 6' 30"
Manuscritto
Kreise und Signale (1985)
für 2 Klaviere
Offene Form, beruhend auf einem gegebenen Tonmaterial. Dieses ergibt - durch bestimmte Regeln beeinflusst - eine freie Form.
Durata: 7' 00"-60' 00"
SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 15.00
Alef - Beth - Gimmel (1991-1992)
für Klavier
Aus drei Akkorden (Alef, Beth, Gimmel) ist das ganze Stück abgeleitet. Schon der Anfang gibt den Sprachrhythmus dieser ersten drei Zeichen des hebräischen Alphabets wieder.
Durata: 12' 00"
SME/EMS
Postfach 7851
CH-6000 Luzern 7
Schweiz
info@musinfo.ch
www.musinfo.ch
CHF: 16.80
AIM - Aufruhr in Mykene (1997)
Duett
für 2 Computer, 2 Bildschirme, Stereoanlage
Durata: 7' 00"-11' 00"
Manuscritto
Bergvariationen (Versione Milanese) (1999)
Duett
für 2 Computer, 2 Bildschirme, Stereoanlage
Durata: 10' 00"-13' 00"
Manuscritto
GS 3 (Versione Milanese) (1999)
Duett
für 2 Computer, 2 Bildschirme, Stereoanlage-30' 00"
Manuscritto
S + N (Versione Milanese) (1999)
Duett
für 2 Computer, 2 Bildschirme, Stereoanlage
Durata: 8' 00"-10' 00"
Manuscritto
BX / Jan 2000 (2000)
Duett
für 2 Computer, 2 Bildschirme, Stereoanlage
Durata: 8' 00"
Manuscritto
NX / März 2000 (2000)
Duett
für 2 Computer, 2 Bildschirme, Stereoanlage
Durata: 8' 00"
Manuscritto
ANB - Alpha-numerisches Ballett (2001)
Duett
für 2 Computer, 2 Bildschirme, Stereoanlage
Durata: 5' 00"-20' 00"
Manuscritto
Zahl und Zufall (2001)
Duett
für 2 Computer, 2 Bildschirme, Stereoanlage
Durata: 10' 00"
Manuscritto
Giovanni Segantini (1997-1998)
Duett
für 2 Computer, 2 Bildschirme und 1 Sprecher
Durata: 12' 00"-20' 00" (je nach Text)
Manuscritto