Professional activity: Composers, Interpreters, Authors
Biography
* 05. 12. 1963.
Burkhard Kinzler, born in Stuttgart/D, raised in Heidenheim/Brenz.
Education: Church music (Heidelberg), composition (Basel, under Roland Moser) and directing (Trossingen)
Teaching positions: Heidelberg (music theory, improvisation, composition), Hannover (choral conducting)
Professor for music theory at Mannheim University of Music and Performing Arts (1999 - 2006)
Since 2003: Lecturer in music theory at Zurich University of the Arts
Artistic director of the Kammerchor Winterthur, the Museumskonzerte Winterthur, the meersburger sommerakademie, guest director for various ensembles (mostly in the field of new music)
Vocal music and the multifaceted nuances and tonal possibilities of the human voice are the primary focus of Burkhard Kinzler's compositions. He concentrates on writing chamber and ensemble music for various formations.
Kinzler particularly enjoys the challenge of completing commissions that have a special and specific connection to the performance situation. He is also interested in composing new music for amateurs and is eager to disseminate new aural experiences to people with no professional musical education by creating pieces and concepts for the task. As a consequence, almost all of his works are the result of commissions. His pieces are performed at home and abroad.
Work list
O Traurigkeit, o Herzeleid (1989)
Choralvorspiel nach zwei fragmentarischen Takten von J. S. Bach
Vertonung des berühmten Textes aus Prediger Salomo "Alles hat seine Zeit", zweiter Satz unter Verwendung der Choralmelodie "Der du die Zeit in Händen hast" - in ein klanglich avanciertes, teilweise mikrotonales Klangbild eingewoben.
Differenziertes mikrotonales Konzept, über die Stimmung austariert.
Duration: 20' 00" Manuscript
Sieben Zehntel eines Kopfs (2019)
Miniaturen nach Daniil Charms
Instrumentation: Altus, Violine, Kontrabass
Texts: Daniil Charms
Kurze, absurde Texte (in deutscher Übersetzung) des russischen Dichters in angemessenen, knappen Vertonungen für eine skurrile Besetzung.
Duration: 15' 00" Manuscript
Klangstück mit Distanz (2020)
Instrumentation: 2 Trompeten (B) und Orgel
Räumliche Konzeption mit wandernder zweiter Trompete
Duration: 8' 00" Manuscript
Vers la fanfare (2020)
Hommage à Igor Strawinsky
Instrumentation: 2 Trompeten in C (Périnet-Ventile)
Ausgehend von Strawinskys Fanfare: Paraphrasen und Kontrapositionen, das Verhältnis der beiden Trompetenspielenden zueinander betrachtend.
Duration: 8' 00" Manuscript
BrucknerBrücken (2021-2022)
Instrumentation: gemischter Chor a cappella
Texts: Burkhard Kinzler (Textfragmente aus Bruckner und Palestrina)
Komponierte Übergänge zwischen Motetten von Bruckner und Palestrina, aus dem Material der umgebenden Stücke entwickelt, mit behutsam aleatorischen Stellen.
Duration: 10' 00" Manuscript
Hinter den Dingen (2021-2022)
Intermittierende Komplementa zu Mozarts Requiem
Instrumentation: identisch mit der Besetzung des Mozartrequiems
Texts: Ingrid Fichtner
Die das berühmte Requiem umrahmenden und dazwischengeschobenen kurzen Intermedien auf einen Text von Ingrid Fichtner eröffnen einen neuen Raum um die Totenmesse, denn Fichtners Gedicht beschreibt eine Art Schöpfungsprozess. Tod und Leben werden miteinander verwoben - es entsteht ein neues, unteilbares Ganzes aus Mozart und Kinzler mit einer Gesamtlänge von ca. 75 min.
Mikrotonales Stück, die Instrumente übernehmen die Temperatur der Orgel mit 36 Tönen pro Oktav und eröffnen einen harmonischen Raum, der immer wieder in etwas anderes kippt.
Duration: 19' 00" Manuscript
Discography
See Siang Wong: Swiss Piano Project (Musiques Suisses Nr. MGB CTS-M 143, 2014)
Kinzler, Burkhard:Dodekaphonie und Demokratie als Basis einer ästhetischen Haltung: Das Notturno von Erich Schmid, hrsg. von Joseph Willimann (Schweizer Jahrbuch für Musikwissenschaft, Neue Folge 26), Peter Lang, Bern 2007